Tuesday, January 4, 2011

Ramadhan dan Aidil Fitri

Setiap kali Ramadhan hati saya akan sayu teringatkan pelbagai kejadian dalam hidup saya. Saya juga sayu dan gembira kerana Ramadhan muncul lagi dan ibadah harian akan berganda-ganda pahalanya. Macam dapat bonus. Dah lah sembahyang jemaah dapat pahala berganda tambah pula dalam bulan yang mulia ini... berganda-gandalah.


Tapi ramai di antara kita tidak pandang Ramadhan sebagai bulan mulia tetapi bulan menyeksa sebab tak boleh makan di siang hari. Tapi ramai juga yang masih makan tapi kita manusia tak nampaklah tapi Allah nampak. Tak mengapalah itu kiraan perbuatan mereka, harap-harap sempatlah bertaubat. Tapi sebagai hamba Allah saya hanya mengingatkan, tapi kalo ada yang masih nak lupa-lupa saya tak boleh nak buat apa. :-)


Puasa adalah sebuah benteng diri daripada melakukan perkara maksiat atau dosa. Puasa bukan setakat menahan lapar dan dahaga tetapi juga puasa mata, mulut, tangan, kaki dan juga hati. Puasa juga bukan hanya di bulan Ramadhan tetapi juga di bulan-bulan yang lain supaya kita dipelihara dari maksiat dan dosa. Manifestasi puasa adalah benteng dan kawalan diri terhadap


Kemudian muncul pula Hari Raya atai Aidil Fitri, hari kemenangan untuk mereka yang berpuasa sebulan dan lengkap beribadah kepada Allah SWT di bulan Ramadhan. Tetapi ramai yang pentingkan bulan Syawal daripada bulan Ramadhan. Puasa tak cukup sifatnya tetapi Raya nak cukup pula. Hehe. Ntah-ntah bulan Ramadhan tahun hadapan kita dah tak ada lagi. Fikirkanlah ye!

Jujurlah, bertanggungjawab, bina wawasan, disiplin diri dan hati, bekerjasama dengan semua, adil kepada semua dan prihatin dengan sesiapa sahaja. Moga kita hidup bahagia dunia & akhirat. AMIN!

Wassalam

No comments:

Post a Comment