Tuesday, January 4, 2011

ICT di Malaysia

MSC di Cyberjaya, Pengeluar notebook, hard disk dan komponen IT di Pulau Pinang, Taman Teknologi di Bukit Jalil, netbook sekolah di Terengganu, UniFi, P1, iPhone, BlackBerry, 3G dan macam-macam lagi. Itu semua ada di sini, Malaysia yang kita semua cintai.

Pernah seorang individu bertanya kepada saya, apa yang rakyat dapat dari MSC dan ICT - itu kira-kira 3 tahun lalu semasa saya menjelajah semenanjung. Saya tidak tahu apa nak cakap. Saya juga tidak pasti kenapa ditanya begitu? Tetapi saya tanya kembali apa yang pakcik rasa pakcik dapat? Dia kata tidak ada apa-apa? Saya tanya kembali, kenapa tidak ada apa-apa? Dia terdiam dan saya pun sama.

Saya faham maksud pakcik itu. Sebab dia tidak nampak dan rasa apa yang dihasilkan oleh MSC atau projek-projek ICT tempatan. Saya juga tidak salahnya beliau jika tidak tahu dan faham. Tetapi itulah hakikatnya, ramai yang tidak tahu dan tidak faham. Tetapi selepas itu saya berbual dengan pakcik itu dan saya bertanya macam-macam mengenai dirinya dan akhirnya saya katakan padanya, telefon yang pakcik pakai, TV satelit yang pakcik guna, internet yang pakcik layari, perbankan internet yang pakcik lakukan dan pelbagai lagi itulah hasil dari MSC. MSC membawa teknologi ke sini. Kadang-kadang memang kita rasa agak perlahan tetapi kita bernasib baik sebab Dr. M mencetuskan idea itu awal-awal lagi jika tidak pasti kita akan ketinggalan jauh.

Namun tidak guna kemajuan yang ada jika masih ada rakyat yang susah. Saya tertarik dengan semangat yang ditunjukkan oleh ramai orang untuk berkebajikan sehingga ke luar negara. Tetapi lakukan dahulu di sini kerana ramai yang masih susah dan miskin. Jika zakat dan sedekah itu dibahagikan dengan betul saya pasti tiada lagi masalah kemiskinan dan kesusahan. Tiada juga rancangan-rancangan TV yang menayangkan kemiskinan dan kesusahan. Tetapi hanya Allah sahaja yang tahu apa yang berlaku!

Berlaku jujur, bertanggungjawab, membina wawasan, disiplin diri dan hati, bekerjasama dengan semua, berlaku adil dan prihatin dengan sesiapa sahaja. Moga kita hidup bahagia dunia & akhirat. AMIN!

Wassalam

No comments:

Post a Comment