Tuesday, January 4, 2011

Jenayah Siber

Menurut CyberSecurity kes jenayah siber pada 6 bulan pertama 2010 meningkat 88.7% berbanding tahun lalu. Banyak tu! Kenapa ia meningkat? Saya sendiri tidak pasti apa puncanya tetapi penjenayah akan wujud dalam keadaan apa pun tidak kira berada di alam nyata atau maya. Jika niatnya untuk menjadi jahat ia pasti akan belajar supaya niatnya itu terlaksana. COntohnya jika ingin menjadi hacker maka individu itu pasti akan cuba belajar dengan bersungguh-sungguh.

Saya mula berjinak dengan Internet sejak awal tahun 1990an. Ketika itu cuba belajar banyak benda yang berkaitan dengan Internet dan seumpamanya. Kemudian pada akhir 1990an ramai yang menjadi pelajar kononnya untuk berbuat baik di dalam Internet. Tetapi ramai di antara mereka yang menyalahgunakan ilmu yang saya turunkan untuk merosakkan laman web orang lain, merosakkan PC orang lain dan pelbagai lagi.

Bak kata orang tua saya, pisau jika digunakan di dapur ia membawa kebaikan, pisau jika digunakan untuk menikam orang ia membawa keburukan. Ilmu janganlah disalah guna atau untuk menyombong. Ada yang belajar ilmu mula-mula kata untuk kebaikan tapi lepas dapat lain pula ceritanya. Ilmu adalah salah satu pertanyaan yang akan disoal selepas kita mati. Jika kita curi ilmu dan kemudian menipu, agak-agaknya apa akan jadi ye?

Berlaku jujur, bertanggungjawab, membina wawasan, disiplin diri dan hati, bekerjasama dengan semua, berlaku adil dan prihatin dengan sesiapa sahaja. Moga kita hidup bahagia dunia & akhirat. AMIN!

Wassalam

No comments:

Post a Comment